Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Powódź: informacje Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego

Powrót

Wytyczne GINB, które dotyczą budynków zalanych w wyniku powodzi

W związku z wystąpieniem powodzi na terenie województw dolnośląskiego, śląskiego i opolskiego, oraz ogłoszeniem przez Premiera Donalda Tuska stanu klęski żywiołowej, opracowaliśmy wytyczne Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Dotyczą one postępowania w przypadku zalanych budynków.

Wytyczne Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, dotyczą tego jak postępować w przypadku powrotu do domów i innych budynków zalanych w wyniku powodzi. Skierowane są do wszystkich osób, które po ewakuacji powracają do swoich domów lub innych obiektów budowlanych.

Szczególna ostrożność

Obiekty budowlane, które uległy uszkodzeniom w wyniku powodzi, mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia użytkowników. Dlatego powracając do takiego budynku zalecane jest zachowanie szczególnej ostrożności.

Wytyczne Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego

Wracasz do obiektu, który uległ zalaniu

1. Jeśli na budynku nie ma taśm bądź informacji, które wskazują na zakaz wstępu, pozostań na zewnątrz i w bezpiecznej odległości od budynku sprawdź:

  • czy woda nie podmyła lub nie odsłoniła fundamentów,
  • czy grunt bezpośrednio przy budynku nie został wypłukany,
  • czy nie pojawiły się nowe rysy na ścianach (szczególnie pionowe),
  • czy ściany nie są wybrzuszone lub odchylone od pionu.

Uwaga! Jeśli zauważyłeś tego rodzaju zmiany, natychmiast powiadom powiatowego inspektora nadzoru budowlanego na terenie, na którym mieści się budynek.

2. W przypadku braku zewnętrznych oznak uszkodzenia lub zniszczeń możesz ostrożnie wejść do obiektu i sprawdzić od wewnątrz:

  • czy ściany wewnętrzne nie są odspojone od ścian zewnętrznych (nie ma między nimi rys),
  • czy nie ma widocznych rys na suficie (szczególnie rys równoległych do ścian) i czy nie jest on ugięty,
  • czy okna i drzwi otwierają się łatwo (mogło nastąpić osiadanie obiektu),
  • czy nie są naruszone schody i czy nie nastąpiło ich przesunięcie,
  • czy więźba dachowa jest w należytym stanie (czy nie jest uszkodzona).

Uwaga! Jeśli zauważyłeś tego rodzaju zmiany powiadom powiatowego inspektora nadzoru budowlanego na terenie, na którym mieści się budynek.

3. Pamiętaj o zachowaniu szczególnej ostrożności przy korzystaniu z instalacji, szczególnie elektrycznej i gazowej.

Jeśli nie stwierdzisz żadnych uszkodzeń możesz przystąpić do porządkowania swojego domu. Jeżeli jest to możliwe odszukaj dokumentację budowy i użytkowania obiektu. Może być potrzebna służbom nadzoru budowlanego.

Kontakty do powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego z województw dolnośląskiego, śląskiego i opolskiego, w których wprowadzono stan klęski żywiołowej, znajdują się na stronach internetowych wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego:

 infografika

Wytyczne GINB: jak usuwać pierwsze uszkodzenia po zalaniu budynku

Już od około trzech tygodni trwają działania nadzoru budowlanego, które mają na celu ocenę stanu technicznego zalanych budynków po ustąpieniu wody. Jakie prace naprawcze należy podjąć po powodzi? Zapraszamy do zapoznania się z komunikatem.

W pierwszej kolejności nadzór budowlany oceniał czy budynek jest bezpieczny i można go użytkować. Jeśli budynek jest bezpieczny można przystąpić do wykonywania pierwszych, niezbędnych działań i napraw.  Należy zacząć od odpompowania wody, usunięcia naniesionego z nią materiału, osuszanie zawilgoconych elementów. Jednocześnie warto pamiętać o stałej obserwacji całego budynku. – podkreśliła Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego

Przed usunięciem pierwszych uszkodzeń po zalaniu budynku!

Wracając do budynków, uszkodzonych przez powódź, należy rozpocząć od oceny ich stanu technicznego. Na co zwrócić szczególnie uwagę i od czego zacząć – wyjaśniamy w wytycznych GINB, które dotyczą budynków zalanych w wyniku powodzi.

Następnie można przystąpić do pierwszych, niezbędnych prac porządkowych.

Wytyczne GINB: jak usuwać pierwsze uszkodzenia po zalaniu budynku

1. Należy zacząć od wypompowania wody. Można to rozpocząć dopiero po ustaniu napływu fali powodziowej, gdy obniży się poziom wód gruntowych. Wodę należy usuwać sukcesywne, to znaczy ok. 30 do 50 centymetrów na dobę. Usuwać trzeba także naniesiony z wodą powodziową materiał, np. z piwnic czy niższych pięter. Więcej: komunikat GINB

2. Następnie można osuszyć zawilgocone elementy. W okresie jesienno-zimowym niezbędne może być zastosowanie osuszaczy przemysłowych.

3. Potem, na powierzchni ok. 30 - 50 centymetrów większej niż powierzchnia zalania, należy usunąć tynki i inne okładziny ścian wewnętrznych:

  • drewniane: boazerie,
  • ceramiczne: płytki,
  • okładziny z płyt gipsowo-kartonowych,
  • tapety,
  • zdobienia,
  • inne elementy.

 4. Ze ścian zewnętrznych należy usunąć zawilgoconą izolację termiczną z wełny mineralnej.

 5. W tym momencie należy zdezynfekować odkryte powierzchnie elementów konstrukcyjnych.

       Pomocne w tym będą informacje:

   6. Po zdezynfekowaniu należy wykonać nowe warstwy izolacyjne i wykończeniowe.

Obserwacja budynku

Powyższe czynności powinny być połączone z jednoczesną, bieżącą obserwacją budynku. Mogą w tym czasie wystąpić inne uszkodzenia, takie jak:

  • spękania,
  • odkształcenia,
  • lub ugięcia elementów konstrukcyjnych.

Jeśli wystąpią powyższe uszkodzenia, konieczne jest skonsultowanie ich z osobą, która posiada uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności, bądź inne kwalifikacje w odniesieniu do instalacji gazowych, elektrycznych i przewodów kominowych.

Następnie w sytuacji gdy budynek w wyniku powodzi uległ uszkodzeniu należy zapewnić przeprowadzenie kontroli bezpiecznego użytkowania.

Kontrola bezpiecznego użytkowania

Za zapewnienie przeprowadzenia kontroli bezpiecznego użytkowania odpowiada właściciel lub zarządca obiektu budowlanego.

Kontrola taka powinna być przeprowadzona każdorazowo po wystąpieniu czynników zewnętrznych, które oddziałują na budynek i powodują uszkodzenie lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem. To z kolei może powodować zagrożenie życia lub zdrowia mieszkańców. Takim czynnikiem zewnętrznym jest powódź.

Kontrolę przeprowadzają osoby, które pełnią samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, np. inżynierowie, którzy posiadają uprawnienie budowlane w odpowiedniej specjalności, m.in. konstrukcyjno-budowlanej czy sanitarnej i są członkami właściwej izby inżynierów budownictwa.

Protokół z takiej kontroli zawiera zalecenia, których celem jest usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i termin ich wykonania przez właściciela lub zarządcę budynku.

Jakie zalecenia mogą wynikać z kontroli bezpiecznego użytkowania

Po kontroli bezpiecznego użytkowania, wykonanej przez osoby, posiadające uprawnienie budowlane w odpowiedniej specjalności (wymienione powyżej), mogą być również wskazane dodatkowe działania do realizacji. Ich zakres zależy od skali uszkodzeń lub zniszczeń i elementów, których one dotyczą.

Fundamenty i ściany podpiwniczenia – możliwe zalecenia

  • obserwacja zarysowań, spękań, przemieszczeń, ługowania zaprawy ze spoin,
  • wykonanie odkrywek,
  • ustalenie metody naprawczej z uwzględnieniem ekonomiki robót budowlanych (opłacalności przedsięwzięcia) zwłaszcza w przypadku znacznego zużycia technicznego całego budynku,
  • wykonanie wzmocnienia fundamentów, np. poprzez podbicie bądź wykonanie obudowy żelbetowej, która zabezpieczy fundament przed dalszymi przemieszczeniami – w przypadku poważnych uszkodzeń fundamentów kamiennych, które wynikają z ich nierównomiernego osiadania.

Ściany konstrukcyjne zewnętrzne i ściany wewnętrzne – możliwe zalecenia

  • obserwacja zarysowań, spękań, wyboczeń, ugięć, braku możliwości swobodnego otwierania i zamykania okien i drzwi na skutek nadmiernego odkształcenia nadproży, wieńców,
  • ustalenie odpowiedniej metody naprawczej w zależności od rodzaju uszkodzeń (np. zabezpieczenie ścian przed dalszym rozwarstwieniem ściągami stalowymi w okolicach stropów, wykonanie szwów wzmacniających, obudowa filarów ściennych wzmacniającą konstrukcją stalową),
  • zamocowanie plomb kontrolnych, w celu monitorowania pracy konstrukcji.

Stropy – możliwe zalecenia

  • wykonanie otworów w środku przęseł stropów kanałowych w celu usunięcia zalegającej wody,
  • kontrola uszkodzeń po usunięciu wody z piwnic pod kątem przekroczenia dopuszczalnych obciążeń – osiadanie podłoża i uszkodzenia ścian działowych w piwnicach.

Instalacje budowlane – możliwe zalecenia

  • ustalenie skali uszkodzeń instalacji wewnętrznych w budynku i urządzeń z nimi związanych,
  • prace budowlane w zakresie naprawy zniszczonych elementów instalacji wewnętrznych w budynku, jak i wykonanie nowych instalacji, które uległy całkowitemu uszkodzeniu w wyniku powodzi, jak np. ogrzewanie podłogowe. Roboty budowlane w zakresie instalacji wewnętrznych budynku powinny być odpowiednio zsynchronizowane z robotami ogólnobudowlanymi opisanymi powyżej i przeprowadzane przez osoby, które posiadają odpowiednie kwalifikacje.

Konstrukcji dachu (więźby)

Drewniana konstrukcja dachu, jako element budynku najwyżej położony, zwykle nie zostaje zalana. Jednak w wyniku przemieszczeń fundamentów, a w konsekwencji ścian nośnych, na których bezpośrednio opierają się murłaty (ściany nośne często tylko w postaci muru bez rdzeni żelbetowych w narożach i wieńców, które usztywniają całą bryłę budynku), może tracić swoją:

  • pierwotną geometrię,
  • ulegać deformacji,
  • a połączenia elementów drewnianych - osłabieniu.

Nie należy pomijać tego aspektu w ogólnej ocenie stanu technicznego całego budynku, ponieważ konstrukcja dachu przenosi na podpory (ściany) relatywnie duże obciążenia o zmiennym charakterze (śnieg, wiatr).

Zabezpieczenia przed podtopieniami

Po zalaniu budynku  warto rozważyć zabezpieczenie konstrukcyjnych elementów przyziemia budynku (fundamentów i ścian fundamentowych) przed zagrożeniem wodami opadowymi, roztopowymi i powodziowymi.

Można to zrobić poprzez:

  • powierzchniowe ujęcie i odprowadzenie napływających wód w sposób, który uniemożliwi zalewanie przyziemia budynku i podmywanie fundamentów,
  • wykonanie drenażu w uzasadnionych przypadkach,
  • skuteczne odprowadzenie wód z dachu budynku – prawidłowa lokalizacja i instalacja rynien i rur spustowych.

Komunikaty GINB

Dla mieszkańców terenów, które dotknęła powódź, najważniejszy jest szybki i bezpieczny powrót do normalnego funkcjonowania. Aby ułatwić ten proces od dwóch tygodni obowiązuje rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów, które umożliwia stosowanie uproszczonych formalności budowlanych na tych terenach.

Uproszczone formalności budowlane, dopuszczone do stosowania na terenie gmin, które objęła powódź, można stosować w związku z:

  • odbudową,
  • remontami
  • i rozbiórkami obiektów budowlanych.

Ułatwiają one właścicielowi np. domu jednorodzinnego i zarządcy danego obiektu przeprowadzenie powyższych prac budowlanych z własnej inicjatywy, bez potrzeby czekania na decyzję organu nadzoru budowlanego w tym zakresie.

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 5 października br. umożliwia skorzystanie z przepisów ustawy z 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu. Rozporządzenie obowiązuje przez 24 miesiące.

Remont, odbudowa lub rozbiórka bez nakazu nadzoru budowlanego

Organy nadzoru budowlanego na terenach dotkniętych powodzią oceniają stan techniczny i bezpieczeństwo uszkodzonych obiektów. W zależności od sytuacji, organy nadzoru budowlanego mogą nakazać:

  • remont obiektu budowlanego, który jest w nieodpowiednim stanie technicznym lub może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi, bezpieczeństwu mienia bądź środowiska,
  • odbudowę lub wykończenie obiektu budowlanego,
  • rozbiórkę nieużytkowanego lub niewykończonego obiektu budowlanego, który nie nadaje się do remontu.

Wydanie powyższych nakazów wymaga przeprowadzenia pełnego postępowania administracyjnego, co z kolei wymaga określonego czasu.

Uwaga! Należy pamiętać, że powyższe uprawnienia organów nadzoru budowlanego nie wykluczają, ani nie ograniczają możliwości samodzielnego wykonania remontu, odbudowy lub rozbiórki obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu przez ich właścicieli lub zarządców.

Uproszczenia w przypadku remontu i odbudowy po powodzi

Bez pozwolenia na budowę, a także bez zgłoszenia, można wykonać następujące roboty budowlane:

I. Remont uszkodzonych w wyniku działania żywiołu:

  • obiektów budowlanych o kubaturze mniejszej niż 1000 m3 i nie wyższych niż 12 m nad poziomem terenu (w tym np. budynki mieszkalne, jednorodzinne),
  • obiektów liniowych, z wyjątkiem linii kolejowych,
  • budowli regulacyjnych na wodach oraz urządzeń wodnych,
  • innych obiektów, których budowa nie wymaga pozwolenia na budowę zgodnie z ustawą Prawo budowlane, np.:
    • zjazdów z dróg,
    • przyłączy,
    • obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej (płyty do składowania obornika, szczelne zbiorniki na gnojówkę lub gnojowicę, silosy);

II. Odbudowę zniszczonych w wyniku działania żywiołu:

  • budowli regulacyjnych na wodach oraz urządzeń wodnych,
  • obiektów gospodarczych i składowych na działkach siedliskowych.

Natomiast na podstawie zgłoszenia można odbudować zniszczone w wyniku działania żywiołu:

  • obiekty liniowe, z wyjątkiem linii kolejowych o znaczeniu państwowym,
  • obiekty budowlane o kubaturze mniejszej niż 1000 m3 i nie wyższe niż 12 m nad poziomem terenu.

Szczególne uproszczenia dotyczą także odbudowy infrastruktury telekomunikacyjnej.

Uproszczenia w przypadku rozbiórki po powodzi

Rozbiórka obiektów uszkodzonych lub zniszczonych w wyniku żywiołu jest możliwa bez pozwolenia. Wymagane jest tylko zgłoszenie. 

Zgłoszenie nie jest wymagane w przypadku rozbiórki obiektów, których budowa nie wymaga pozwolenia, np.:

  • wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się na działce, na której zostały zaprojektowane,
  • wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, garaży i wiat, o powierzchni zabudowy do 35 m2,
  • wolno stojących parterowych budynków rekreacji indywidualnej o powierzchni zabudowy do 35 m2, albo do 70 m2 przy rozpiętości elementów konstrukcyjnych do 6 m i wysięgu wsporników do 2 m.

Jeżeli roboty zabezpieczające i rozbiórkowe mają na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia można je rozpocząć przed zgłoszeniem. Należy pamiętać, że rozpoczęcie robót nie zwalnia z obowiązku bezzwłocznego zgłoszenia, gdy jest ono wymagane.

Szybsze procedury rozpatrywania zgłoszeń i wniosków o pozwolenie na budowę

Przepisy przewidują uproszczone i przyspieszone procedury rozpatrywania wniosków o pozwolenie na budowę i zgłoszeń, gdy są one wymagane.

Chodzi tu w szczególności o następujące rozwiązania:

  • do odbudowy obiektu budowlanego na podstawie zgłoszenia można przystąpić po 7 dniach od doręczenia organowi zgłoszenia, chyba że organ wniósł sprzeciw w drodze decyzji,
  • decyzję o pozwoleniu na budowę dotyczącą remontu obiektu zniszczonego lub odbudowy obiektu zniszczonego w wyniku powodzi organ wydaje w terminie 14 dni od otrzymania wniosku i nadaje jej rygor natychmiastowej wykonalności,
  • do wniosku o pozwolenie na budowę w zakresie remontu obiektu zniszczonego lub odbudowy obiektu zniszczonego w wyniku powodzi nie dołącza się wszystkich dokumentów wymaganych ustawą Prawo budowlane a jedynie  projekt architektoniczno-budowlany oraz szkic usytuowania obiektu.

Powyższe zasady nie wykluczają korzystania z przepisów ogólnych ustawy Prawo budowlane, jeśli są one bardziej korzystne.  

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r., poz. 725 ze zm.)
  • ustawa z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2024 r., poz. 1190 ze zm.)
  • rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 października 2024 r. w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r., w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych (Dz. U. poz. 1483)

Obecnie nadzór budowlany wspiera prace komisji gminnych ds. szacowania strat. Wstępna ocena stanu obiektów po powodzi w ramach ogólnopolskiej akcji dobiegła końca i teraz realizowana jest przez lokalne jednostki w miarę potrzeb. Podsumowujemy 4 tygodnie działań.

Z uwagi na potrzebę wsparcia prac komisji gminnych Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, ogłosiła ponowną mobilizację.

W jej efekcie oszacowano możliwości oddelegowania pracowników nadzoru budowlanego do realizacji tych dodatkowych zadań. Do 15 października br. zostało zadeklarowanych 138 pracowników nadzoru budowlanego.

Zaangażowanie nadzoru budowlanego w proces szacowanie strat

Na terenach gmin, w których wskazano zapotrzebowanie, pracują obecnie zespoły inspektorów z powiatowych i wojewódzkich jednostek nadzoru budowlanego, oraz z GUNB. Przyjęto tygodniowy tryb pracy, zarówno stacjonarnie jak i w terenie. Umożliwia to zaangażowanie w pełnym wymiarze godzin i uczestnictwo w koniecznych spotkaniach.

Przydział osób i terminy wyjazdów są planowane zgodnie ze wskazaniem przez wojewódzkich inspektorów, którzy z kolei są w kontakcie z konkretnymi gminami. Z uwagi na dynamiczną sytuację, cały czas trwa weryfikacja zapotrzebowania z gmin. Taki system pozwala w większym stopniu zapewnić, że zgromadzone zasoby odpowiadają potrzebom i wspierają proces.

Podsumowanie oceny stanu technicznego budynków po powodzi do 15.10

We wstępne oceny techniczne na terenach powodziowych zaangażowanych było łącznie ok. 500 pracowników nadzoru budowlanego z całej Polski. W ramach tej akcji oceny zostały już zakończone. Obecnie, oceny obiektów które jeszcze trwają, są realizowane na bieżąco przez pracowników lokalnych jednostek zgodnie z ich właściwością miejscową w miarę pojawiających się potrzeb i zgłoszeń.

Podsumowanie sytuacji w województwach

  • w województwie dolnośląskim oceniono łącznie 4937 obiektów budowlanych, co stanowi 100% dotychczas zgłoszonych
  • w województwie opolskim oceniono łącznie 7882 obiekty budowlane, co stanowi około 99,8% dotychczas zgłoszonych
  • w województwie śląskim oceniono 783 obiekty budowlane, co stanowi 100% dotychczas zgłoszonych
  • w województwie lubuskim oceniono łącznie 221 obiektów budowlanych. Działania są w toku.
  • Sytuacja na terenie województwa zachodniopomorskiego jest stabilna.

Do tej pory inspektorzy nadzoru budowlanego ocenili łącznie 13823 obiekty budowlane, w tym:

  • spośród ocenionych obiektów 11484 zostały zniszczone lub uszkodzone,
  • natomiast 854 to obiekty zagrażające lub mogące zagrażać bezpieczeństwu.

Obiekty w podziale na województwa:

  • W województwie dolnośląskim oceniono 4937 obiektów budowlanych,
  • W województwie opolskim oceniono 7882 obiekty budowlane,
  • W województwie śląskim oceniono 783 obiekty budowlane,
  • W województwie lubuskim oceniono 221 obiektów budowlanych.

Obiekty w podziale na rodzaj:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne 7392
  • budynki mieszkalne wielorodzinne 1807
  • budynki użyteczności publicznej 488
  • budynki gospodarczo-inwentarskie i przemysłowo-magazynowe 2291 
  • Inne budynki 665
  • drogowe obiekty inżynierskie (mosty i wiadukty) 596
  • drogowe obiekty inżynierskie (pozostałe) 311
  • obiekty hydrotechniczne 149
  • Inne obiekty 124
  • Dodatkowo ponad 460 km obiektów liniowych, to jest: dróg i sieci uzbrojenia terenu (np. sieci wodociągowe i gazowe)

Nadzór budowlany wspiera samorządy w zakresie prac komisji gminnych powołanych do szacowania strat na terenach powodziowych. Na ten moment ok. 120 pracowników nadzoru budowlanego zadeklarowało włączenie się w prace tych komisji.

Po wstępnej ocenie stanu technicznego budynków, pracownicy nadzoru budowlanego będą wspierać wiedzą ekspercką i techniczną komisje gminne do spraw szacowania strat. W tym celu organizujemy dodatkowe osoby z całego kraju, które są oddelegowywane do pracy na terenach powodziowych. Na ten moment zadeklarowanych zostało ok. 120 pracowników nadzoru. Ważne, aby ten proces przebiegł tak sprawnie, jak wcześniejsze wstępne oceny stanu technicznego, które dzisiaj już w większości są zakończone. – mówi Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Zaangażowanie pracowników nadzoru budowlanego

Zaangażowanych w prace komisji będzie docelowo ok. 120 pracowników nadzoru budowlanego. Z tego część osób już współpracuje z komisjami, zaś część jest przydzielona do odpowiednich terenów i zasili prace komisji od poniedziałku 14 października. Reszta osób będzie wyjeżdżać sukcesywnie w miarę zapotrzebowania zgłaszanego przez wojewódzkich inspektorów z Wrocławia i Opola, którzy weryfikują zapotrzebowanie na poziomie lokalnym z poszczególnymi gminami.

Do wsparcia procesu szacowania strat są zaangażowani zarówno pracownicy z jednostek lokalnych z terenów objętych powodzią, jak i z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego oraz ze wszystkich pozostałych województw. Zaangażowanie zakłada co do zasady pracę w trybie tygodniowym, co pozwala w sposób pełny i nieprzerwany uczestniczyć w działaniach komisji.

Zasięg terytorialny szacowania z udziałem osób z nadzoru budowlanego

Pracownicy nadzoru budowlanego już wspierają komisje na terenach:

  • województwa dolnośląskiego:
    • powiat Legnicki,
    • gminy: Jawor, Legnickie Pole, Kunice, Mysłakowice, Kamienna Góra, Marciszów, Głogów, Bolesławiec,
    • miasta: Wałbrzych, Jelenia Góra.
  • województwa opolskiego:
    • gmina Biała.

Proces szacowania strat

Przeprowadzenie procesu szacowania strat jest obowiązkiem gminy, która powołuje do tego celu specjalne komisje. Procedura ta opisana jest w zasadach zatwierdzonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Szacowanie szkód wykonują:

  • osoby, które posiadają uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości;
  • albo komisja do spraw szacowania strat powołana przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), której skład został szczegółowo określony w powyższym dokumencie MSWiA.

Częścią materiału dowodowego, który uwzględniany jest w procesie szacowania wysokości strat, są ustalenia inspektorów nadzoru budowlanego zebrane i podsumowane w ramach ocen stanu technicznego budynków.

Od 19 września na terenach objętych powodzią pracują zespoły inspektorów nadzoru budowlanego. Ich rolą jest ocena stanu technicznego budynków, w tym ocena czy nie stwarzają one zagrożenia. Co wynika z tej oceny – zapoznaj się z komunikatem GUNB.

Do 4 października inspektorzy nadzoru budowlanego ocenili łącznie ponad 13 tysięcy obiektów, w co zaangażowanych było ponad 450 pracowników nadzoru budowlanego. W niektórych miejscach wymagana jest druga ocena obiektów, które wcześniej zostały zakwalifikowane jako te, które mogą zagrażać bezpieczeństwu mieszkańców. Informacje zebrane przez nadzór budowlany są wykorzystywane przez działające już komisje ds. szacowania strat, między innymi w kilku gminach na terenie województwa śląskiego. – podkreśla Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Co oceniają inspektorzy nadzoru budowlanego

Do raportowania uszkodzeń i zniszczeń spowodowanych przez powódź inspektorzy nadzoru budowlanego wykorzystują specjalnie do tego stworzony uproszczony formularz oceny stanu technicznego budynku.

Formularz obejmuje wstępną kwalifikację uszkodzeń poszczególnych części budynku:

  1. dachu,
  2. stropów,
  3. ścian,
  4. fundamentów,
  5. i innych elementów, takich jak np. instalacje, stolarka okienna i drzwiowa.

Sposób oceny zniszczeń lub uszkodzeń

Kwalifikacja wymienionych powyżej części budynku, polega na określeniu stopnia ich uszkodzeń/zniszczeń w postaci opisowej i procentowej. Na podstawie ocen dla poszczególnych części, obliczany jest stopień zniszczenia/uszkodzenia całego budynku.

Procentowy udział poszczególnych elementów budynku:

  • dach – 30% (współczynnik do wzoru: 0,3),
  • stropy – 20% (współczynnik do wzoru: 0,2),
  • ściany nośne – 30% (współczynnik do wzoru: 0,3),
  • fundamenty – 10% (współczynnik do wzoru: 0,1),
  • inne elementy – 10% (współczynnik do wzoru: 0,1).

Po ocenie nadzoru budowlanego – szacowanie strat  

Ustalenia inspektorów nadzoru budowlanego zebrane i podsumowane w ramach ocen będą stanowić część materiału dowodowego na etapie szacowania wysokości strat przez odpowiednie komisje.

Procedura ta opisana jest w zasadach udzielania, ze środków rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, pomocy finansowej w formie zasiłków celowych, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej, dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących, poszkodowanych w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych. Zasady te zatwierdzone są przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Kto wykonuje szacowanie strat

Szacowanie szkód wykonują:

  • Osoby, które posiadają uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości;
  • albo komisja do spraw szacowania strat powołana przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), której skład został szczegółowo określony w powyższym dokumencie MSWiA.

Wnioski i ich weryfikacja

Zasady wydane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji określają kolejne etapy działań po oszacowaniu strat.

  1. Właściciel budynku lub inna osoba wymieniona w zasadach występuje z wnioskiem o pomoc remontowo-budowlaną.
  2. Wójt gminy, burmistrz bądź prezydent miasta sporządza wniosek na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego (w tym informacji z ocen inspektorów nadzoru budowlanego) i dołącza listy uszkodzonych lub zniszczonych budynków/lokali mieszkalnych w poszczególnych miejscowościach wraz z opisem szkody i szacowaną kwotą zasiłku.
  3. Następnie wniosek przekazywany jest do wojewody w celu uruchomienia środków m.in. na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego bądź na remont albo odbudowę budynku/budynków gospodarczych.
  4. Wojewoda weryfikuje wniosek wraz z danymi zawartymi w listach zasiłków powodziowych.
  5. Wojewoda po akceptacji wniosku i list przekazuje środków finansowych do jednostek samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na zasiłki.

Wytyczne postępowania

Równolegle w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego trwają prace nad przygotowaniem zestawu wytycznych, które będą dotyczyć postępowania z obiektami dotkniętymi powodzią. Wytyczne będą stanowić zestaw podstawowych czynności do realizacji po zalaniu budynków w odpowiedzi na pierwsze potrzeby. Bazą do opracowania wytycznych są wnioski z działań realizowanych przez nadzór budowlany w terenie i pytania wpływające od osób poszkodowanych.

Oceny stanu technicznego obiektów na terenach objętych powodzią trwają już od dwóch tygodni i w wielu miejscach dobiegają końca. Do 2 października inspektorzy nadzoru budowlanego ocenili łącznie ponad 12,5 tysiąca obiektów. Zamieszczamy podsumowanie drugiego tygodnia działań nadzoru budowlanego na terenach objętych powodzią.

Jak najszybsza ocena stanu technicznego obiektów budowlanych z terenów objętych powodzią to główny cel mobilizacji ogłoszonej przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego 16 września br.

W ciągu dwóch ostatnich tygodni oceniliśmy ponad 12,5 tysiąca obiektów. Najważniejsze jest bezpieczeństwo dlatego tak istotna jest sprawna i rzetelna ocena, czy zalane budynki nie stwarzają zagrożenia i można je użytkować w pierwszych dniach i tygodniach po powodzi. Zaangażowanych w te działania mamy ponad 450 inspektorów z całego kraju, którzy pozostają w stanie mobilizacji, ponieważ niektóre obiekty wymagają powtórnej oceny. Jednak w większości miejsc oceny są już na ukończeniu. Informacje pozyskane dzięki temu pozwolą na dalszy proces szacowania strat realizowany przez komisje ds. szacowania szkód. – podsumowuje Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Liczba pracowników nadzoru budowlanego na terenach powodziowych

Łącznie na terenach województw dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego i lubuskiego zaangażowanych jest ponad 450 pracowników nadzoru budowlanego.

Osoby te działają w zespołach złożonych z:

  • inspektorów z lokalnych jednostek powiatowych i wojewódzkich,
  • inspektorów oddelegowanych z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego i jednostek z pozostałych województw.

Zespoły te pracują w systemie naprzemiennym, dzięki czemu zachowana jest ciągłość czynności.

W przypadku zwiększenia zapotrzebowania do pracy w terenie jest także grupa rezerwowa, która pozostaje w gotowości do wyjazdu. Fala powodziowa obecnie przechodzi przez województwo zachodniopomorskie. Sytuacja jest stabilna i stale monitorowana.

Ocenione przez nadzór budowlany obiekty – dane liczbowe i rodzaj

Do 2 października br. inspektorzy nadzoru budowlanego ocenili łącznie 12 587 obiektów budowlanych, z czego:

  • 10420 obiektów zostało zniszczonych lub uszkodzonych,
  • 746 to obiekty zagrażające lub mogące zagrażać bezpieczeństwu. W stosunku do tych obiektów właściwy organ nadzoru budowlanego musi podjąć najpilniejsze działania, w celu zapewnienia bezpieczeństwa.

Obiekty w podziale na rodzaj:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne 6711
  • budynki mieszkalne wielorodzinne 1687
  • budynki użyteczności publicznej 455
  • budynki gospodarczo-inwentarskie i przemysłowo-magazynowe 2074 
  • Inne budynki 614
  • drogowe obiekty inżynierskie (mosty i wiadukty) 538
  • drogowe obiekty inżynierskie (pozostałe) 276
  • obiekty hydrotechniczne 115
  • Inne obiekty 117
  • Dodatkowo ponad 380 km obiektów liniowych, to jest: dróg i sieci uzbrojenia terenu (np. sieci wodociągowe i gazowe)

Obiekty w podziale na województwa:

  • W województwie dolnośląskim oceniono 4491 obiekty budowlane,
  • W województwie opolskim oceniono 7308 obiektów budowlanych,
  • W województwie śląskim oceniono 695 obiektów budowlanych,
  • W województwie lubuskim oceniono 93 obiektów budowlanych.

Zasięg terytorialny działań nadzoru budowlanego 

Województwo dolnośląskie

  • 20 powiatów (w tym 3 miasta na prawach powiatu) z 30 powiatów na terenie tego województwa są objęte stanem klęski żywiołowej: kłodzki, ząbkowicki, lwówecki, bolesławiecki, karkonoski, dzierżoniowski, jaworski, kamiennogórski, legnicki, lubański, świdnicki, wałbrzyski, złotoryjski, zgorzelecki, oławski, wrocławski, wołowski, Wałbrzych i Jelenia Góra, Legnica oraz część powiatu głogowskiego i lubińskiego,
  • największe siły nadzoru budowlanego angażowane są w powiecie kłodzkim, gdzie oceniono 100% obiektów spośród dotychczas zgłoszonych,
  • podsumowując: w powiatach objętych działaniami oceniono już łącznie 4491 obiektów budowlanych, co stanowi 100% dotychczas zgłoszonych.

Województwo opolskie 

  • 7 z 12 powiatów na terenie tego województwa objętych jest stanem klęski żywiołowej: brzeski, głubczycki, krapkowicki, nyski, opolski, kędzierzyńsko-kozielski, prudnicki;
  • największe siły nadzoru budowlanego angażowane są w powiecie brzeskim (97% ocenionych obiektów spośród zgłoszonych) i nyskim (94% ocenionych obiektów spośród zgłoszonych),
  • A ponadto w powiatach:
    • krapkowicki (98%),
    • prudnicki (99%),
    • głubczycki (98%),
    • opolski (gmina Tarnów Opolski 85%, Tułowice 95%, Niemodlin 15%).
    • podsumowując: w powiatach objętych działaniami oceniono już łącznie 7308 obiekty budowlane, co stanowi około 97% dotychczas zgłoszonych.

Województwo śląskie

  • 5 powiatów (w tym 1 miasto na prawach powiatu) z 36 powiatów woj. śląskiego jest objętych stanem klęski żywiołowej: bielski, cieszyński, pszczyński, raciborski i Bielsko-Biała,
  • podsumowując: w powiatach objętych działaniami oceniono 695 obiektów budowlanych, co stanowi 100% dotychczas zgłoszonych jako uszkodzone lub zniszczone w wyniku powodzi. W czterech gminach trwają prace komisji ds. szacowania szkód.

Województwo lubuskie

  • 3 z 14 powiatów woj. lubuskiego zostało częściowo objętych stanem klęski żywiołowej: w powiecie żagańskim: gmina miejsko-wiejska Szprotowa, miasto Żagań, miasto Małomice, gmina miejska Żagań; w powiecie krośnieńskim: gmina Dąbie i gmina Krosno Odrzańskie; w powiecie nowosolskim: gmina Bytom Odrzański, gmina miejska Nowa Sól, gmina Otyń, gmina Siedlisko i gmina Kolsko,
  • ponadto wystąpiły podtopienia w powiatach: słubickim, zielonogórskim, wschowskim,
  • podsumowując: w powiatach objętych działaniami oceniono łącznie 93 obiekty budowlane, co stanowi około 11% dotychczas zgłoszonych, z uwagi na to, że większość z tych obiektów jest jeszcze zalanych (w powiecie wschowskim oceniono 64%, żagańskim 31%, zielonogórskim 12%, w pozostałych powiatach dopiero rozpoczęto weryfikację sytuacji).

Województwo zachodniopomorskie

  • Sytuacja na terenie tego województwa jest stabilna. Z uwagi na przechodzenie fali powodziowej jest stale monitorowana. Do tej pory wpłynęły pojedyncze zgłoszenia podtopień.

Schemat działania nadzoru budowlanego podczas powodzi

Od poniedziałku 16 września br. w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego odbywają się stałe statusy z Wojewódzkimi Inspektorami Nadzoru Budowlanego. Celem jest szybka wymiana informacji między wszystkimi województwami. Dzięki temu działania realizowane są w pierwszej kolejności przez lokalny nadzór budowlany, który najlepiej zna swój teren i wie gdzie wody już ustąpiły i możliwe są oględziny na miejscu. W przypadku zgłoszenia potrzeb, do zespołów lokalnych dołączają dodatkowe zespoły z kraju.

Codziennie potrzeby do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego zgłaszane są przez Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Budowlanego, którzy koordynują działania na poziomie lokalnym. Monitorują bieżącą sytuację przede wszystkim w zakresie:

  • możliwości dotarcia do zalanych obiektów,
  • szacowania skali powodzi na danym terenie, na podstawie której zgłaszają potrzeby dodatkowego wsparcia do GUNB,
  • na poziomie GUNB odbywa się koordynacja działania zespołów z całego kraju. 

Więcej informacji na temat działań nadzoru budowlanego znajduje się w zakładce:

Powódź: informacje Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego  

Od rozpoczęcia działań nadzoru budowlanego na terenach objętych powodzią mija tydzień. W całym kraju trwa mobilizacja ogłoszona przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Jej celem jest jak najsprawniejsza organizacja dodatkowych sił nadzoru budowlanego i jak najszybsza ocena stanu technicznego zalanych obiektów.

Łącznie mamy ponad 350 pracowników nadzoru budowlanego zaangażowanych w ocenę stanu technicznego zalanych obiektów. To inspektorzy z lokalnych inspektoratów i dodatkowi pracownicy z całego kraju, zgłoszeni w efekcie prowadzonej mobilizacji. Pierwsze zespoły inspektorów wyjechały na południe kraju już w czwartek 19 września. Wczoraj minął pierwszy tydzień ich działań. W ciągu zaledwie kilku dni wytężonej pracy wykonali już blisko 6000 ocen obiektów budowlanych, a liczba ta rośnie z godziny na godzinę. – podsumowuje Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Z raportów Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Budowlanego wynika, że na ten moment liczba naszych inspektorów nie tylko zaspokaja zgłaszane potrzeby, ale także mamy zapas na wypadek gdyby te potrzeby rosły. Sytuacja jest dynamiczna. Nasze działania prowadzone są w pierwszej kolejności na terenach, na których woda już ustąpiła i możliwe są oględziny na miejscu. Należy też wziąć pod uwagę, że na niektóre tereny fala powodziowa dopiero dotrze. Codziennie raportujemy ten stan do MRiT. – dodaje Dorota Cabańska.

Liczba pracowników nadzoru budowlanego na terenach powodziowych

Na terenach województw dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego i lubuskiego działają aktualnie zespoły nadzoru budowlanego złożone z:

  • inspektorów z lokalnych jednostek powiatowych i wojewódzkich,
  • inspektorów oddelegowanych z GUNB i jednostek z pozostałych województw.

Stan liczbowy wygląda następująco:

  • 94 – liczba inspektorów nadzoru budowlanego z lokalnych jednostek powiatowych i wojewódzkich,
  • 253 – liczba inspektorów z pozostałych województw oraz z Głównego Urzędu Nadzoru Budowalnego (18), z tego 63 osoby pozostają w gotowości do wyjazdu,
  • 347 – łączna liczba pracowników nadzoru budowlanego zaangażowanych w działania na terenach powodziowych.

Ocenione przez nadzór budowlany obiekty – dane liczbowe i rodzaj

Do tej pory inspektorzy nadzoru budowlanego ocenili łącznie 5777 obiektów budowlanych, z czego:

  • 4501 obiektów zostało zniszczonych lub uszkodzonych,
  • 366 to obiekty zagrażające lub mogące zagrażać bezpieczeństwu. W stosunku do tych obiektów właściwy organ nadzoru budowlanego musi podjąć najpilniejsze działania, w celu zapewnienia bezpieczeństwa.

Obiekty w podziale na rodzaj:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne 3158
  • budynki mieszkalne wielorodzinne 700
  • budynki użyteczności publicznej 259
  • budynki gospodarczo-inwentarskie i przemysłowo-magazynowe 823 
  • Inne budynki 251
  • Drogowe obiekty inżynierskie (mosty i wiadukty) 304
  • Drogowe obiekty inżynierskie [pozostałe] 183
  • Obiekty hydrotechniczne 47
  • Inne obiekty 52

Dodatkowo ponad 200 km obiektów liniowych, to jest: dróg i sieci uzbrojenia terenu (np. sieci wodociągowe i gazowe).

Obiekty w podziale na województwa:

  • w województwie dolnośląskim oceniono 2139 obiekty budowlane,
  • w województwie opolskim oceniono 3147 obiektów budowlanych,
  • w województwie śląskim oceniono 471 obiektów budowlanych,
  • w województwie lubuskim oceniono 20 obiektów budowlanych.

Zasięg terytorialny działań nadzoru budowlanego 

Województwo dolnośląskie

  • 18 powiatów (w tym 2 miasta na prawach powiatu) z 30 powiatów na terenie tego województwa jest objętych stanem klęski żywiołowej: kłodzki, ząbkowicki, lwówecki, bolesławiecki, karkonoski, dzierżoniowski, jaworski, kamiennogórski, legnicki, lubański, świdnicki, wałbrzyski, złotoryjski, zgorzelecki, oławski, wrocławski, Wałbrzych i Jelenia Góra, w tym:
  • największe siły nadzoru budowlanego angażowane są w powiecie kłodzkim, gdzie oceniono już 65% obiektów spośród zgłoszonych,
  • A ponadto w powiatach:
    • lubańskim (48%)
    • lwóweckim (90%)
    • dzierżoniowskim (92%)
    • wałbrzyskim (93%)
    • miasto Jelenia Góra (100%)
    • bolesławieckim (100%)
    • ząbkowickim (100%)
    • świdnickim (100% na dzień 25.09.2024 r.; przewidywany termin zakończenia działań to 30.09.2024 r.)
    • karkonoskim (działania w trakcie)
    • jaworskim (zakończone działania)
    • kamiennogórskim (zakończone działania)
    • podsumowując: w powiatach objętych działaniami oceniono już łącznie 2139 obiektów budowlanych, co stanowi 65% dotychczas zgłoszonych.

Województwo opolskie 

  • 7 z 12 powiatów woj. opolskiego objętych stanem klęski żywiołowej: brzeski, głubczycki, krapkowicki, nyski, opolski, kędzierzyńsko kozielski , prudnicki; w tym:
  • największe siły nadzoru budowlanego angażowane są w powiecie brzeskim (35% ocenionych obiektów spośród zgłoszonych) i nyskim (30% ocenionych obiektów spośród zgłoszonych),
  • A ponadto w powiatach:
    • krapkowickim (85%)
    • prudnickim (64%)
    • głubczyckim (46%)
    • podsumowując: w powiatach objętych działaniami oceniono już łącznie 3147 obiektów budowlanych, co stanowi ponad 52% dotychczas zgłoszonych.

Województwo śląskie

  • 5 powiatów (w tym 1 miasto na prawach powiatu) z 36 powiatów woj. śląskiego jest objętych stanem klęski żywiołowej: bielski, cieszyński, pszczyński, raciborski i Bielsko-Biała,
  • podsumowując: w powiatach objętych działaniami oceniono 471 obiektów budowlanych, co stanowi 100% dotychczas zgłoszonych jako uszkodzone lub zniszczone w wyniku powodzi.

Województwo lubuskie

  • 5 z 14 powiatów woj. lubuskiego jest zalanych, a przez kolejne 2 powiaty dopiero przejdzie fala powodziowa,
  • podsumowując: trwa ustalanie z jednostkami samorządu terytorialnego liczby obiektów, które ucierpiały w wyniku powodzi i będą podlegać ocenie.

Schemat działania nadzoru budowlanego podczas powodzi

Od poniedziałku 16 września br. w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego odbywają się stałe statusy z Wojewódzkimi Inspektorami Nadzoru Budowlanego. Celem jest szybka wymiana informacji między wszystkimi województwami. Dzięki temu działania realizowane są w pierwszej kolejności przez lokalny nadzór budowlany, który najlepiej zna swój teren i wie gdzie wody już ustąpiły i możliwe są oględziny na miejscu. W przypadku zgłoszenia potrzeb, do zespołów lokalnych dołączają dodatkowe zespoły z kraju.

Ważne jest, by pomoc była systematyczna i uporządkowana, a co najważniejsze adekwatna do realnych potrzeb. Potrzeby te zgłaszane są GUNB przez Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Budowlanego w trybie codziennym. –  informuje Dorota Cabańska.

Na poziomie lokalnym działania koordynują WINB. Monitorują bieżącą sytuację przede wszystkim w zakresie:

  • możliwości dotarcia do zalanych obiektów;
  • szacowania skali powodzi na danym terenie, na podstawie której zgłaszają potrzeby dodatkowego wsparcia do GUNB;
  • na poziomie GUNB odbywa się koordynacja działania zespołów z całego kraju. 

Cel działań zespołów – bezpieczeństwo

Na tym etapie celem działania zespołów nadzoru budowlanego jest jak najszybsza i najszersza wstępna ocena uszkodzeń i zniszczeń. Umożliwi to zebranie informacji o skali szkód i pozwoli na podejmowanie dalszych, niezbędnych działań. W tym celu GUNB stworzył i wdraża uproszczone raportowanie. 

Priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom na terenach objętych powodzią.

Więcej informacji na temat działań nadzoru budowlanego znajduje się w zakładce:

Powódź: informacje Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego

Aby uniknąć zagrożenia ważne jest właściwe postępowanie w usuwaniu skutków powodzi. Należy pamiętać, że wypompowywanie wody z zalanych przez powódź obiektów budowlanych można rozpocząć dopiero wtedy, gdy obniży się poziom wód gruntowych.

Przedwczesne odpompowywanie wody grozi uszkodzeniem fundamentów. Może to doprowadzić nawet do katastrofy budowlanej.

Natychmiastowe wypompowywanie wody można rozpocząć tylko w sytuacji kiedy zalanie ma swoją podstawę w gwałtownie gromadzącej się wodzie opadowej.

Na terenach objętych powodzią działają zespoły nadzoru budowlanego z całego kraju. Inspektorzy oceniają stan techniczny budynków, które zostały zalane. Otrzymaliśmy informacje o osobach, które podszywają się pod nich i oferują odpłatne usługi.

Zespoły inspektorów nadzoru budowlanego z całej Polski pracują teraz na terenach powodziowych. Ich zadaniem jest wstępna ocena stanu technicznego obiektów budowlanych dotkniętych powodzią pod kątem ich bezpieczeństwa i możliwości użytkowania.

Każdy z zespołów posiada: Powołanie zespołu do oceny stanu technicznego obiektu budowlanego. Na żądanie inspektorzy mają obowiązek je okazać.

 

Przypominamy, że za taką ocenę nie są pobierane żadne opłaty. Inspektorzy nadzoru budowlanego wykonują te zadania całkowicie BEZPŁATNIE.

Niestety otrzymujemy informację o osobach, które podszywają się pod pracowników nadzoru. Za sprawdzenie stanu technicznego obiektu żądają opłat. Zaznaczamy, że osoby te nie są pracownikami nadzoru budowlanego.

Apel!

Jeśli spotkasz się z osobami oferującymi płatne usługi oceny stanu technicznego zalanego budynku koniecznie zgłoś ten fakt na policję.

Dokładnie 227 osób – tylu łącznie pracowników nadzoru budowlanego z województw nie objętych powodziami, może pojechać na zalane tereny, aby wesprzeć lokalne organy w ocenie skutków powodzi. 21 zespołów czyli ponad 40 osób już wyjechało. A dzisiaj na Dolny Śląsk wyruszy kolejnych 30 osób.

„Mobilizujemy wszystkie możliwe siły nadzoru budowlanego do realizacji działań na terenach zalewowych. Na miejscu działa już ok. 100 pracowników z lokalnych jednostek. Po ogłoszonej przeze mnie mobilizacji, z województw nie objętych powodzią zgłosiło się ponad 220 dodatkowych osób. Daje to łącznie ponad 320 pracowników nadzoru budowlanego do realizacji zadań na zalanych terenach. Jesteśmy w stałym kontakcie z Wojewódzkimi Inspektorami Nadzoru Budowlanego, którzy monitorują sytuację – z ich raportów wynika, że liczba ta przewyższa potrzeby na ten moment, ale sytuacja jest dynamiczna. Codziennie raportujemy stan do MRiT.”– podkreśla Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Mobilizacja nadzoru budowlanego z całego kraju

Na terenach powodziowych działa obecnie blisko 100 pracowników z lokalnych jednostek nadzoru budowlanego. Wsparcia na miejscu udzielają także pracownicy z województw nie objętych powodzią i pracownicy GUNB. Dziś rano na terenach objętych powodziową pracowało 140 inspektorów nadzoru budowlanego.

Obecnie na miejscu działa już 21 dodatkowych zespołów. A już dziś na Dolny Śląsk wyruszyło kolejnych blisko 30 inspektorów. W następne dni, począwszy od soboty, w teren wyjadą kolejni inspektorzy.

Gdzie jesteśmy

Inspektorzy budowlani zaczęli pracę na tych terenach, na których woda po powodzi już ustąpiła i  możliwe są oględziny na miejscu. Działania tam realizowane są w pierwszej kolejności przez lokalny nadzór budowlany.

Nadzór budowlany z całego kraju działa już w województwach:

  • Dolnośląskim
    • Kłodzko
    • Lwówek Śląski
  • Opolskie:
    • Głubczyce
    • Nysa
    • Krapkowice
    • Prudnik

Celem naszych działań jest jak najszybsza i najszersza wstępna ocena uszkodzeń i zniszczeń. Umożliwi to zebranie informacji o skali szkód i pozwoli na podejmowanie dalszych działań.

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utworzył specjalny adres e-mail, na który można zgłaszać obiekty wymagające pilnej oceny nadzoru budowlanego. To dodatkowy sposób kontaktu z nadzorem budowalnym, w przypadku wykorzystania możliwości kontaktu na poziomie lokalnym.  

Na adres e-mail powodz@gunb.gov.pl można zgłosić lokalizację domów lub innych obiektów, które uległy znacznemu uszkodzeniu przez falę powodziową. – mówi Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Adres utworzony jest dla każdej potrzebującej osoby, niemniej apeluję o zgłaszanie tych obiektów, które z uwagi na znaczne uszkodzenia, wymagają najpilniejszej oceny pracowników organów nadzoru budowlanego. To dodatkowy sposób kontaktu z nadzorem budowalnym, w przypadku wykorzystania możliwości kontaktu na poziomie lokalnym. Jest to szczególnie ważne tam, gdzie wody zaczynają opadać i możliwe staje się dotarcie do zalanych budynków. W takich sytuacjach najważniejsze jest bezpieczeństwo i zachowanie szczególnej ostrożności. – apeluje Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Informacja o utworzeniu adresu już wczoraj, tj. 19 września br., została rozesłana do starostów i prezydentów miast, z terenów które najdotkliwiej ucierpiały na skutek powodzi. Władze poproszone zostały o jak najszersze rozpowszechnienie adresu na swoim terenie.

Lista adresatów komunikatu GINB

  1. Prezydent Miasta Jelenia Góra
  2. Prezydent Miasta Wałbrzycha
  3. Prezydent Miasta Bielsko-Biała
  4. Starosta Dzierżoniowski
  5. Starosta Kamiennogórski
  6. Starosta Karkonoski
  7. Starosta Kłodzki
  8. Starosta Lwówecki
  9. Starosta Świdnicki
  10. Starosta Trzebnicki
  11. Starosta Wałbrzyski
  12. Starosta Ząbkowicki
  13. Starosta Brzeski
  14. Starosta Głubczycki
  15. Starosta Kędzierzyńsko-Kozielski
  16. Starosta Krapkowicki
  17. Starosta Nyski
  18. Starosta Opolski
  19. Starosta Prudnicki
  20. Starosta Bielski
  21. Starosta Cieszyński
  22. Starosta Pszczyński
  23. Starosta Raciborsk

18 września br. w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego odbyła się odprawa z udziałem Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka. Ponadto od 16 września w GUNB codziennie odbywają się stałe statusy zespołu roboczego GUNB ds. powodzi z Wojewódzkimi Inspektorami Nadzoru Budowlanego. Celem jest szybka wymiana informacji między wszystkimi województwami i sprawna koordynacja działań na terenach objętych powodzią.

Podczas odprawy z udziałem Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka, Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, podsumowała zrealizowane do tego czasu działania nadzoru budowlanego oraz plany na najbliższe dni.  

„Dziękuję Panu Ministrowi za spotkanie i deklarację wsparcia. Jest to bardzo ważne dla całego nadzoru budowlanego. Aktualnie na terenach najbardziej dotkniętych powodzią działa blisko 100 osób z lokalnych jednostek. Na moją prośbę Wojewódzkie Inspektoraty Nadzoru Budowlanego pilnie oszacowały dostępne możliwości oddelegowania zespołów. Łącznie z pracownikami GUNB działania w terenie będzie wspierać 140 inspektorów nadzoru budowlanego i liczba ta z pewnością się zwiększy w ciągu najbliższych 48 godzin.” – zaraportowała Szefowa GUNB Dorota Cabańska.

Działania nadzoru budowlanego na zalanym terenie

Od poniedziałku 16 września br. w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego odbywają się stałe statusy z Wojewódzkimi Inspektorami Nadzoru Budowlanego. Celem jest szybka wymiana informacji między wszystkimi województwami. Dzięki temu działania realizowane są w pierwszej kolejności przez lokalny nadzór budowlany, który najlepiej zna swój teren i wie gdzie wody już ustąpiły i możliwe są oględziny na miejscu. W przypadku zgłoszenia potrzeb, do zespołów lokalnych dołączają dodatkowe zespoły z kraju.

„Ważne jest, by pomoc była systematyczna i uporządkowana, a co najważniejsze adekwatna do realnych potrzeb, reakcja w terenie. Potrzeby te zgłaszane są GUNB przez Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Budowlanego (WINB).” –  informuje Dorota Cabańska.

Na poziomie lokalnym działania koordynują WINB. Monitorują bieżącą sytuację przede wszystkim w zakresie:

  • możliwości dotarcia do zalanych obiektów;
  • szacowania skali powodzi na danym terenie, na podstawie której zgłaszają potrzeby dodatkowego wsparcia do GUNB;
  • na poziomie GUNB odbywa się koordynacja działania zespołów z całego kraju. 

Cel działań zespołów – bezpieczeństwo

Na tym etapie celem działania zespołów nadzoru budowlanego – lokalnych i dodatkowych – jest jak najszybsza i najszersza wstępna ocena uszkodzeń i zniszczeń. Umożliwi to zebranie informacji o skali szkód i pozwoli na podejmowanie dalszych działań. 

W tym celu GUNB stworzył i wdraża uproszczone raportowanie. 

Wszystkie działania i czynności nadzoru budowalnego zmierzają do pozyskania informacji o skali zniszczeń obiektów, ich rodzaju oraz bezpieczeństwa. Priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom na terenach objętych powodzią.

Bieżące raporty

Na podstaw danych gromadzonych na bieżąco z terenu, GUNB codziennie opracowuje i przekazuje do MRiT trzy raporty: rano, w południe i wieczorem.

 

Link do komunikatu MRiT: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/usprawniamy-proces-szacowania-strat-na-terenach-objetych-powodzia

Link do komunikatu GUNB: https://www.gunb.gov.pl/aktualnosc/mobilizacja-nadzoru-budowlanego-w-zwiazku-z-powodzia-na-poludniu-i-zachodzie-polski

Na prośbę Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego trwa szacowanie możliwości skierowania na tereny objęte stanem klęski żywiołowej dodatkowych zespołów. Ich zadaniem będzie wsparcie organów z tych terenów przy bieżących i dodatkowych zadaniach wynikających z aktualnej sytuacji.

W związku z silnymi opadami deszczu, wywołującymi niebezpieczne powodzie na terenie województw dolnośląskiego, śląskiego i opolskiego, premier Donald Tusk wprowadził 16 września br., stan klęski żywiołowej na tym terenie.

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, wystosował pismo do Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Budowlanego i we współpracy z nimi organizuje wsparcie dla powiatowych jednostek z terenów objętych stanem klęski żywiołowej. Na ten moment trwa szacowanie możliwości czasowego oddelegowania na te tereny zespołów z pozostałych województw.

Zadaniem dodatkowych zespołów, oddelegowanych na tereny powodziowe będzie m.in. wsparcie lokalnych organów we wstępnej ocenie stanu technicznego obiektów budowlanych dotkniętych powodzią pod kątem ich bezpieczeństwa i możliwości użytkowania.

W Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego działa też zespół roboczy, który pozostaje w stałym kontakcie z organami nadzoru budowlanego z zagrożonych terenów. Zespół na bieżąco analizuje sytuację i reaguje na pojawiające się i sygnalizowane potrzeby. Ponadto pozostaje w kontakcie z Wojewodami w przypadku zgłoszenia potrzeby pomocy oraz ustalenia najlepszej i najszybszej formy wsparcia.