Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Tunel pod torami Rail Baltica w woj. podlaskim z pozytywną decyzją nadzoru budowlanego

Powrót
Na zdjęciu widać tunel pod torami z lotu ptaka.

Tunel w Łapach to ostatni z 25 nowych tuneli, które powstały w ramach modernizacji linii kolejowej Rail Baltica. Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego udzielił pozwolenia na użytkowanie tej inwestycji zaraz po Nowym Roku. Dzięki tunelowi kierowcy mogą bezpiecznie przejeżdżać pod torami relacji Warszawa – Białystok.

Rail Baltica to linia kolejowa, która połączy Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. Trasa w Polsce będzie przebiegać z Warszawy, przez Białystok i Ełk, do przejścia granicznego Trakiszki-Szestokaj.

W Łapach, w miejsce dawnego przejazdu kolejowo-drogowego, zostało wybudowane skrzyżowanie dwupoziomowe. Inwestycja usprawniła komunikację i poprawiła bezpieczeństwo mieszkańców.

Działania nadzoru budowlanego

Inspektorzy nadzoru budowlanego przeprowadzili kontrolę obowiązkową tunelu 23 grudnia 2024 r.

Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego Białymstoku udzielił inwestorowi tj. PKP PLK pozwolenia na użytkowanie tej inwestycji zaraz po Nowym Roku, tj. 2 stycznia.

Nowy przejazd pod torami został udostępniony kierowcom jeszcze tego samego dnia.

Korzyści dla mieszkańców Łap

Łapy są ważnym węzłem kolejowym. Międzynarodową trasą  kolejową E75 przejeżdża dużo pociągów osobowych  i towarowych.

Przed wybudowaniem tunelu przy przejeździe tworzyły się długie i uciążliwe korki. Obecnie kierowcy i piesi mogą dużo sprawniej przedostać się na drugą stronę miasta.  Przejazd przez Łapy skrócił się o 7 kilometrów, a wyjazd w stronę Białegostoku został udrożniony.